Cik Nor Miss Nor: Masalah Tidur

KaWaN YaNg SeTiA

Thursday, June 23, 2011

Masalah Tidur

Dimulai dengan Bismillah..
Assalamualaikum w.b.t..

Huaarrgghh.. Ngantok nyer pepagi nie.. Nie yang malas nie nak pegi keje ( sedapnyer kalo dapat tido lelama pepagi nie..). Tapi aq kuatkan semangat ku untuk pegi ke keje ari nie ( wahh tetibe jerk rajin lak aq pepagi nie..). huhuhu..

Sejak akhir2 nie, susah nyer aq nak melelapkan mata nie ( time nak tido jerk...). Aq pon tak tau kenapa mata nie degil na nak lelap ( babap mate nie kang... Aipp2.. mate pon leh babap ker?? ). hahaha..

Tapi tadi aq try lah search dekat Google, pasal tips2 untuk masalah tido nie.. So aq terjumpe yang nie...

Tips untuk Masalah Tidur : Insomnia

  • Tidurlah mengikut jadual dan biasakan diri untuk tidur dan bangun pada masa yang kita telah tetapkan. (memang ari2 aq tido & bangun pada time yang aq tetapkan..)
  • Bina persekitaran yang kita rasakan boleh membuat kita tidur. Contohnya, padamkan lampu, tutup tv atau radio dan juga pengudaraan yang baik. (aq tak leh tido kalo tak dengar lagu.. Camne tue??)
  • Jangan biarkan diri anda tertekan atau memikirkan sesuatu ketika anda hendak tidur. Ini akan menganggu fikiran anda dan menyebabkan otak anda berkerja untuk menyelesaikan masalah itu sehingga menyebabkan anda susah untuk tidur. (yang nie lak, tiap kali nak tido mesti pikir macam2.. tak leh nak kosongkan mind..)
  • Elakkan meminum kopi atau minuman yang mempunyai kaffeine/alkohol. Kalau nak tidur pukul 10, paling lewat boleh minum, pukul 8. (memang jarang aq minum nes memalam..)
  • Carilah sebab untuk anda tidur. Elakkan tidur pada waktu petang. Seeloknya bersenamlah 30 minit sehari dan 4 jam sebelum masuk tidur. (nak tido pon kene bersebab ker??? mestilah sebabnyer PENAT...)

Ada seteng aq dapat ikut & ada seteng aq tak dapat ikut... So camne?? Aq tetap tak dapat nak melelapkan mate memalam..huuuhuhu...



Diakhiri dengan Wassalam..


Like or comment maybe ?

0 PeNGuLaS:

 
Copyright © . All Right Reserved by Cik Nor